Bolesti zad: Pomůže rehabilitace, pohyb i praktické pomůcky. Jaké koupit?

Bolest zad může být i předzvěst vážného onemocnění... Foto: Bolest zad může být i předzvěst vážného onemocnění...Foto: thinkstock.com

Bolesti zad a páteře patří dlouhodobě mezi nejčastější zdravotní problémy Čechů. Za svůj život se s nimi podle lékařů potýká téměř 85 procent celého národa. Jsou dokonce častější než velmi nepříjemné migrény.

 

Skolióza, vyhřezlé ploténky nebo třeba bolestivé poúrazové a pooperační stavy páteře. To vše nám může způsobit velké trápení a v neposlední řadě nás "úplně vyřadit z provozu". Skutečné onemocnění je příčinou asi 25 procent bolestí zad, ostatní potíže se zády jsou způsobeny nesprávnými životními návyky v běžném i pracovním životě. "Špatně sedíme, přetěžujeme se, máme různá zánětlivá onemocnění, tak může docházet k opotřebování různých struktur páteře, chrupavčitých struktur, kloubů v oblasti vztyčných ploch," říká Michaela Tomanová, lékařka rehabilitačního ústavu. Podle lékařů ale existuje mnoho rehabilitačních metod, které vás bolestí spolehlivě zbaví. Důležitá je i prevence – pohyb a správné držení těla. Poradíme vám také, jaké praktické pomůcky se hodí nakoupit, aby vás záda tolik nebolela, pokud často musíte sedět u počítače.

1. Rehabilitační cvičení

Pan Josef měl se zády velké problémy. Začaly po amputaci nohy. Nespal, nejedl, každý pohyb pro něj znamenal nesnesitelné bolesti. Pak se dozvěděl o jednom ze cvičení, které podle jeho slov zabralo. Jedná se o takzvaný cvik Infinity – pohyb ve stylu ležaté osmičky. A výsledky se brzy dostavily. "Po 14 dnech jsem zjistil, že to začíná fungovat. A po měsíci, když jsem odcházel, tak už mě nebolelo nic. Takže jsem by spokojený," popisuje pan Josef. Každopádně to je jen jeden z mnoha cviků, který páteři a zádovému svalstvu prospěje.

Co je metoda Infinity? "Metoda Infinity se snaží narovnat, napřímit a současně zhramonizovat a zesymetrizovat lidské tělo, nejen pohybový systém," říká Michaela Tomanová, lékařka rehabilitačního ústavu. Byla vyvinuta i s ohledem na to, aby ji pacient mohl cvičit sám, bez pomoci terapeuta. Hodí se cvičit ji i v rámci prevence.

2. Pravidelné zatěžování páteře

K těm nejběžnějším metodám, které nám od bolestí pomohou, patří pravidelné zatěžování páteře. "Páteř je totiž orgánem, kterému fyzická zátěž prospívá. Posiluje svaly, posiluje kosti. Naopak nečinnost vede zpravidla k rozvoji bolestivého páteřového syndromu," vysvětluje Evžen Hrnčíř, přednosta kliniky pracovního lékařství FNKV. Naopak některým pohybům bychom se ale měli podle lékařů vyhnout. "Je potřeba se vyvarovat nějakých přemrštěných sportovních aktivit nebo takových aktivit, které jsou třeba spojeny s nárazy a doskoky," doplňuje Hrnčíř.

Článek

Sladkost čas od času neuškodí... Foto:

Každé páté dítě je obézní. Pomůže "tučná" daň, zákaz prodeje, nebo výchova?

Téma Zpráv FTV Prima: Pouhá polovina českých dětí pravidelně sportuje a jen necelých padesát procent z nich denně snídá a svačí. Většina zato často popíjí přeslazené...

3. Správné sezení a praktické pomůcky

Důležitý je i správný sed. Bez přehnaného předklonu nebo záklonu. Zkrátka takový, který odpovídá anatomickému tvaru páteře. Při práci na počítači bychom například měli mít široce rozkročené nohy a stehna by v mírném úhlu měla směřovat dolů. Sedavé zaměstnání způsobuje bolest zad velmi často, nejčastěji před monitorem trpí krčí páteř kvůli typickému držení těla s předsazenou hlavou. Při práci bychom proto měli mít uvolněná ramena a náš pohled by měl směřovat přímo.

Usnadni si práci u počítače - leták SZÚ Foto:

V zásadě vždy byste se měli snažit sedět vzpřímeně a alespoň částečně zachovat bederní prohnutí páteře. Pomoci vám může kvalitní kancelářská židle s opěrkami hlavy i rukou, lékaři doporučují také občas změnit polohu a zacvičit si, zejména tehdy, nemáte-li židli s dynamickým systémem sezení. Občas stahujte a povolujte hýždě a břicho, tlačte chodidla do podlahy, protřepávejte nohy nebo ruce, vyzkoušejte kroužení pánví nebo i sezení na míči.

Pomůcky k sezení u počítače

Balanční míče jsou velmi doporučovány jako doplněk ke klasickému sezení. Neměli byste na něm ale sedět dlouho, maximálně 30 minut (jinak by se mohly svaly unavit) a musí být v odpovídající velikosti. V obchodech hledejte míče ve výšce, která by měla odpovídat zhruba výšce vaší postavy bez 100 centimetrů. Tedy například pokud měříte 175 centimetrů, měl by mít míč průměr 75 centimetrů.

Další možností, jak doplnit kancelář přátelskou vaší páteři, je klekačka. Správné držení těla je tady podmíněno především překlopením pánve dopředu důsledkem šikmé sedací plochy. Pozor ale při výběru v obchodech, některé typy klekaček mohou vykazovat ergonomické a konstrukční nedostatky, které jejich pozitivní zdravotní efekt snižují (nejsou například dost stabilní, mají poddimenzované sedací či klekací plochy, nelze regulovat výšku apod.). 

Poměrně finančně nenáročnou pomůckou pro ulehčení sezení a zlepšení držení těla vsedě je také malý míč, zvaný „overball“, dále si můžete pořídit například sedací klíny, které pomohou prohnout správně bedra a pozitině ovlivňují postavení kyčelních kloubů. Praktické jsou i podložky pod nohy nebo držáky dokumentů, které zlepšují držení krční páteře. Předklon hlavy snižuje i ergonomická deska, respektive nástavec na pracovní stůl se šikmou plochou, odlehčí vám i opěrka ke klávesnici a myši.

Článek

Placení platební kartou... Foto:

Kreditka umí vydělávat: Levnější účet za nákup i vrácení části peněz zpět!

Víte, jak můžete při běžných nákupech ušetřit značnou sumu peněz? Pořiďte si kreditní kartu a plaťte v obchodech s ní. Ovšem vyděláte jen tehdy, pokud dodržíte určitá...

4. Chůze, jednoduché pohyby

Způsobů, jak si pomoci od bolestí zad, je ještě víc. Někdy stačí i jednoduchý pohyb, třeba každodenní chůze dokáže udělat zázraky. Lékaři proto radí: Pořiďte si psa a každý den s ním pravidelně choďte na procházku.

Navštivte lékaře

Bolesti v zádech mohou být někdy předzvěstí závažného onemocnění. Například mohou znamenat ledvinové potíže v oblasti bederní páteře, ale třeba i rakovinu. Proto pokud vás dlouhodobě bolí záda, nesnažte se je sami léčit a raději vyhledejte pomoc odborníka.

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

V článku využity informace z: http://www.praceazdravi.cz/content/umite-spravne-sedet

Diskuze

reklama