Svatba v zahraničí: Romantika na pláži, ale i úřednické martyrium

Svatba na pláži Foto: Svatba na plážiFoto: thinkstock.com

Toužíte po svatbě v cizině? V italských Benátkách, Londýně nebo na exotické pláži v Tichomoří? Poradíme vám, co zařídit na úřadech, aby vše proběhlo tak, jak má.

 

Může to být přesně takové, jak jste si to vysnili. Svatba na pláži při západu slunce nebo s vidinou romantické plavby na gondole. Navíc spojená rovnou s líbánkami. Nebo si jednoduše budete brát cizince či cizinku v jejich rodné zemi.

Aby se zahraniční cesta neprodražila. Cestovní pojištění on-line, během několika minut. Šťastnou cestu!

Pokud jste rozhodnuti vzít se mimo hranice republiky, připravte se na náročné vyřizování na nejrůznějších úřadech. Minimálně příprava dokumentů, které jsou potřeba, vás nemine, i pokud si služby objednáte u některé z agentur nebo cestovní kanceláře, které svatby v cizině realizují na klíč v rámci svatební turistiky.

Obecně se dá říci, že svatbu v zahraničí na vlastní pěst lze lépe zorganizovat na území států Evropské unie. Nicméně záleží na vás a vašich jazykových znalostech a organizačních schopnostech. A také na tom, kde případně již žijete.

Před svatbou

Vzít se můžete kdekoliv ve světě, pokud je to podle práva státu, v němž se manželství uzavírá. Takové jsou informace ze zvlášní matriky v Brně, která má na starosti zápisy manželství uzavřených v cizině. „Forma uzavření manželství se řídí právním platným řádem v daném místě,“ uvádí mluvčí brněnského úřadu Roman Burián. Nicméně Ministerstvo zahraničí dále doporučuje, abyste si ještě před uzavřením sňatku na matrice ověřili, zda bude manželství z toho daného státu skutečně uznáno.

Článek

Vše nachystané...obřad na zahradě může začít Foto:

Svatba v parku, na lodi nebo jiném netradičním místě: Jak ji zařídit?

Nechcete se brát na radnici ani místech, kde se běžně oddává? Máte své vlastní sny o tom, kde byste si chtěli vyměnit prstýnky a říci „Ano“? Poradíme vám, co všechno pro...

Jakmile si zvolíte místo své svatby, musíte kontaktovat místní matriční úřad a zjistit, jaké dokumenty po vás potřebuje a v jaké formě. V různých zemích mohou být odlišné podmínky. Informace můžete zjistit i na internetových stránkách města, obrátit se můžete také na ambasádu konkrétního státu, případně na českou ambasádu v dané zemi.

Obvykle ale potřebujete dodat místním úřadům následující dokumenty (platí pro každého snoubence z České republiky):

- rodný list s datem vystavení od 1. 7. 2001 (vystaví vám ho matrika v místě narození)

- vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství – vydá česká matrika, případně česká ambasáda

- potvrzení o rozvodu, jste-li rozveden/a, případně předchozí oddací list

- úmrtní list, jste-li vdova/vdovec, případně předchozí oddací list

- kopie strany cestovního pasu s fotografií (doklad musí být platný ještě půl roku po návratu ze zahraniční svatby)Společný život, společný domov... Je to jednoduché!

Všechny tyto dokumenty (kromě cestovního pasu) musí být opatřeny tzv. apostilou (státní ověření formou razítka, které získáte na konzulárním odboru Ministerstva zahraničních věcí, nicméně ještě předtím by měly být dokumenty oveřeny krajským úřadem či magistrátem) a poté přeloženy soudním překladatelem do angličtiny a/nebo do jazyka země, kde se bude obřad konat. Na úřad obvykle posíláte s předstihem fotokopie těchto dokumentů (někde stačí elektronicky), originály stejných dokladů musíte přivést s sebou až na obřad.

Doklady s apostilou jsou podle informací z Ministerstva zahraničních věcí uznávány bez dalšího ověřování ve více než devadesáti zemích. Za vyhotovení apostily se platí v případě českých dokumentů 100 korun za každý doklad formou kolkových známek, které musíte přinést již s sebou. Kolky koupíte na každé pobočce pošty.

Budete-li mít církevní sňatek, místní oddávající kněz si vyžádá ještě minimálně doklad o křtu, případně biřmování.

Článek

Kytice z městkého kvítí  Foto:

Návod: Udělejte si svatební kytici z lučního kvítí

Rozhlédněte se kolem sebe a spatříte spoustu krásných květin.

Uzavřít manželství (pouze civilní formou) lze také na českém velvyslanectví či konzulátu v konkrétní zemi. V takovém případě je organizace o něco jednodušší a za sňatek se platí poplatek 5000 korun. Jinak se cena odvíjí od stanovených poplatků v místě, kde se obřad bude konat. Například v italských Benátkách stojí obřad pro občany z EU v běžné oddávací dny 700 euro (16 tisíc korun), mimo otevírací hodiny pak 1300 euro (cca 30 tisíc korun), pokud budete platit na místě. Mimo úřední dny a hodiny to pak je 1 900 euro (cca 44 tisíc korun). V případě online platby jsou ceny o něco nižší (odkaz na podrobnou tabulku: www.comune.venezia.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/EN/IDPagina/958).

Oddací list z ciziny – co s ním?

Po svatbě vám místní úřad vyhotoví oddací list podle tamních zvyklostí. Aby byl uznaný i v České republice, musíte si doklad nechat opatřit také apostilou ještě na místě. Bez státního ověření by dokument nepřijala česká zvláštní matrika. Vyhotovení apostily může trvat 2–3 dny podle okolností. Dohodněte si s místními úředníky, aby vám případně ověřený oddací list zaslali poštou, pokud na něj nemůžete čekat.

Není-li daná země smluvní stranou tzv. Haagské úmluvy (tedy pro uznání v ČR stačí místními úřady vydaná apostila), je třeba nechat doklad opatřit superlegalizací u zastupitelského úřadu ČR. Ještě předtím ale musí doklad ověřit ministerstvo zahraničí v dané zemi. Není-li tento krok možný, obraťte se přímo na zastupitelský úřad, kde vám poradí, co a jak dál.

Článek

Adriana Sklenařiková se podruhé vdala Foto:

Se svatbami se roztrhl pytel. Adriana Sklenaříková do toho opět praštila!

Tajnosti se svatbou dělali nejen fotbaloví reprezentanti, ale také Adriana Sklenaříková. Ta sice zmínila, že se její druhý den D blíží a že se uskuteční v Marakéši, víc...

Nezapomeňte si poznamentat raději také jména, data narození a adresy svědků, které po vás může chtít po návratu česká matrika.

Na matriční úřad v České republice pak kromě originálu, případně ověřené kopie oddacího listu přineste také rodné listy a občanku. Je nutné oddací list s apostilou (příp. superlegalizací) také nechat přeložit soudním tlumočníkem do češtiny. Doklady dodejte jakékoliv matrice, která je poté pošle na zvláštní matriku do Brna, kde vystavení českého oddacího listu trvá (za předpodkladu, že je vše v pořádku) zhruba měsíc. Až poté si můžete zažádat o novou občanku.

V případě sňatku na zastupitelském úřadu ČR posílají potřebné dokumenty na zvláštní matriku tamní úředníci.

Kontakty a užitečné odkazy:

Zvláštní matrika Brno-střed, tel. 542 175 181 (178, 025)

http://www.stred.brno.cz/zvlastni-matrika-zapis-matricni-udalosti

Ministerstvo zahraničních věcí, www.mzv.cz

Ověřování českých listin do zahraničí - http://www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/overovani_listin

Ověřování cizozemských listin pro ČR - http://www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/overovani_listin/postup_pri_overovani_cizozemskych_listin.html

Seznam zastupitelských úřadů ČR - http://www.mzv.cz/jnp/cz/o_ministerstvu/adresar_diplomatickych_misi/ceske_urady_v_zahranici/index.html

Článek

Navlékání snubního prstenu Foto:

Než řeknete "ANO" aneb Formality před svatbou

Zasnoubili jste se? Pak se už asi nemůžete dočkat svého svatebního dne. Kromě té příjemnější stránky příprav, jako je výběr šatů, prstenů, dortu nebo kytice, musíte...

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

Diskuze

Právní poradenství
Právní poradna
Nebo volejte pište
810 811 812 info@prima-radce.cz

reklama