Nákup dovolené: 6 věcí, které by vás měly zajímat

Výhled na Dubrovník Foto: Výhled na DubrovníkFoto: thinkstock.com

Zhruba polovina lidí si každoročně kupuje zájezd k moři u cestovní kanceláře, nebo přes agenturu. Na co všechno si dát pozor?

1. Cestovní kancelář nebo agentura?

„Cestovní kancelář je ten, kdo zájezd pořádá, to znamená, že ho přímo vytváří, ale cestovní agentura je zprostředkovatel zájezdů - a to znamená, že prodává zájezd, který pořádá cestovní kancelář,“ popisuje odborník na pojištění Zdeněk Novák. Agentura je tedy jen zprostředkovatel a pokud podepíšete smlouvu v agentuře, bude to smlouva cestovní kanceláře, která zájezd pořádá. Ověřte si zda vám daná cestovní kancelář skutečně vyhovuje, pokud ji neznáte, doporučujeme zjistit recenze buď na internetu, ještě lépe od známých.

2. Pojištění proti úpadku

Pojištění proti úpadku je to nejdůležitější, o co byste se měli při nákupu zájezdu zajímat. Cestovní kanceláře mají ze zákona povinnost být pojištěné proti úpadku. Cestovní agentury být pojištěné proti úpadku nemusí. Pokud tak vybíráte zájezd u cestovní agentury, měli byste se zajímat o to, která cestovní kancelář zájezd pořádá a jestli je pojištěna. Téměř každý rok se stane, že některá cestovní kancelář krachne. Pojištění proti úpadku pak zajistí náhradu lidem, kteří buď na zaplacenou dovolenou ani neodjednou, nebo někde v zahraničí zůstanou bez prostředků.

Seznam pojištěných cestovních kanceláří najdete například:

Doklad o pojištění cestovní kanceláře proti úpadku by měl být součástí cestovní smlouvy. Informaci o pojištění by vám měla cestovní kancelář kdykoliv poskytnout, nicméně ne vždy je ochotna říci, na jakou částku je pojištěna. Kontakt na pojišťovnu, u které je kancelář pojištěna, je stejně důležitý, jako konktakt na pojišťovnu, u které si sjednáte cestovní pojištění. Oba kontakty mějte na dovolené u sebe.

3. Cestovní smlouva

Smlouva je dalším důležitým dokumentem. Jsou v ní uvedeny všechny zásadní informace o zájezdu, jako je jeho začátek, konec, místo pobytu, jméno hotelu, typ a rozsah stravování, forma dopravy, může zde být informace o vzdálenosti od pláže atd. Máte-li požadavek na konkrétní pokoj (balkon, patro, výhled na moře,...), trvejte na tom, aby i tyto skutečnosti byly součástí podepisované smlouvy. Pak bude snažší uplatňovat případnou reklamaci. Součástí smlouvy je i katalog cestovní kanceláře. Další služby, které si objednáte ještě před odjezdem (kola, výlety), musejí být také ve smlouvě uvedeny.

Pokud cestovní kancelář změní podmínky vaší smlouvy ještě před zahájením zájezdu, může vám navrhnout změnu, se kterou vy buď budete souhlasit, nebo od smlouvy můžete odstoupit. Cena zájezdu smí být změněna maximálně 20 dnů před zahájením zájezdu, a to pouze za podmínek stanovených zákonem. Pokud cestovní kancelář zruší smlouvu v kratším termínu, než je 20 dnů před zahájením zájezdu, máte právo na smluvní pokutu.

Pokud kvůli neočekáváné situaci nemůžete na dovolenou jet, můžete kdykoliv v době před zahájením zájezdu písemně cestovní kanceláři oznámit, že se zájezdu místo vás zúčastní někdo jiný – ten, kterého uvedete v oznámení. To pak musí obsahovat prohlášení nového zákazníka, že souhlasí s uzavřenou cestovní smlouvou a případně, že splňuje všechny stanovené podmínky (například očkování, zdravotní stav apod.). Pokud se změnou vzniknou cestovní kanceláři nějaké náklady, musíte je zaplatit.

4. Cena

Cena zájezdu je pak další zásadní věc, kterou řešíte. Záleží samozřejmě na tom, kam jedete, kolik vás je, na jak dlouho, co všechno je součástí dovolené. Ať už ale vyberete jakýkoliv zájezd za jakoukoliv cenu, dejte si následně pozor, jestli částka, respektive například nabízená sleva, skutečně odpovídá. Doporučujeme také cenu zájezdu porovnat jak u agentury, tak přímo u cestovní kanceláře, která daný pobyt pořádá. Může se stát, že se cena bude lišit. Cena, která je propagována cestovní kanceláří v katalogu, primárně neobsahuje cestovní pojištění a další služby či programy.

5. Organizace zájezdu

Často se stává, že z avizované 8denní dovolené je reálných 6 celých nocí u moře. Ze zákona první den zájezdu je ten, který nastoupíte na zájezd – tedy i tehdy, kdy odlet je například až ve 23.00 hodin z České republiky. Posledním dnem pak klidně může být přílet v půl druhé brzy ráno zpět. „Ono je otázkou, jak to vzniká a zda to cestovní kanceláře ovlivní, protože i ony jsou závislé na nějakém letovém plánu, letadla jsou naplánovaná, přílety, odlety a ony je plní a k tomu váží právě ty zájezdy. Mně osobně se to nelíbí a nepovažuju to za něco, co by bylo správné a co by se mělo dít,“ řekl právník dTestu Lukáš Zelený pro Český rozhlas. Stížností na takové jednání cestovních kanceláří je každým rokem hodně. „Když jsme pozorovali stížnosti spotřebitelů, opakují vždy na stejné cestovní kanceláře. Prakticky některé cestovní kanceláře to dělají možná úmyslně a jiné zase naopak jsou třeba chváleny za to, že dokonce i den předem se odlétá v noci, sice třeba ve 23:00, ale ještě den, než začne vůbec ta dovolená. Takže opravdu tady jsou důležité recenze a porovnávání cestovních kanceláří. Je třeba si vybírat na základě nějakých zkušeností jiných nebo na základě našich dřívějších,“ dodal Lukáš Zelený.

6. Cestovní pojištění, řešení problémů

Do zahraničí se rozhodně vyplatí sjednat cestovní pojištění, které vám v případě nemoci, úrazu či ztráty zavazadel pokryje výdaje. Ani v evropských státech vám nemusí vždy stačit mezinárodní karta vaší zdravotní pojišťovny (máte vždy nárok na stejnou péči ve státem hrazených zdravotnických zařízeních, jako místní obyvatelé.) U zájezdu vám pojištění většinou nabídne přímo cestovní kancelář, můžete si ho sjednat i sami na vlastní pěst. Důležitou součástí pojištění je také asistence v českém jazyce, na níž se můžete kdykoliv v případě problémů obrátit.

Diskuze

Právní poradenství
Právní poradna
Nebo volejte pište
810 811 812 info@prima-radce.cz

reklama