Ježíšek nevybral dobře. Jaká je šance dárek vrátit (či reklamovat)?

Jak reklamovat vánoční dárky? Foto: Jak reklamovat vánoční dárky?Foto: thinkstock.com

Nevhodný dárek pod stromečkem je evergreenem snad každých Vánoc. Chcete ho vrátit? Poradíme vám, jaká máte práva a jaké zásady je vhodné dodržet, pokud jde o zboží koupené přes internet i v kamenném obchodě.

Miliony dárků byly opět rozbaleny pod vánočními stromky. Co když se ale některý z nich nepovedl, obdarovanému se nelíbí nebo se sešly hned dva stejné dárky, pro které se nenajde jiné uplatnění? Jakou máte šanci na vrácení dárku v případě e-shopu i kamenné prodejny?

DÁRKY KOUPENÉ V E-SHOPU

Spoustu dárků lidé pořídili přes internet. Obliba e-shopů každým rokem roste. Je to pohodlný způsob, jak rychleji a hlavně bez stání ve frontách a běhání po obchodech pořídit spoustu vánočních dárků, často za výhodnější ceny, než v kamenné prodejně. Nejčastěji lidé nakupují elektroniku, oblečení nebo potřeby pro sportování.

Šetřete při nakupování. S kreditkou to jde. Získáte slevy, bonusy, vrátí se vám až 2 % z každého nákupu zpět. Srovnání kreditních karet online

Můžete jen vyzkoušet...

Zboží koupené v e-shopu můžete bez udání důvodu vrátit standardně do 14 dnů od doručení. Ovšem, podle nového občanského zákoníku může být zboží, které chcete vrátit, pouze vyzkoušené, a ne používané. Jako zákazník zodpovídáte za poničení věci, kterou vracíte a pokud byste ji používali, opotřebovali a snížila se tím její hodnota, jste povinni uhradit částku, o níž cena zboží klesla. Vyzkoušení je to, co obvykle zákazník dělá v kamenné prodejně - to znamená: V botách se projděte, svetr si jednou oblečte, fotoaparátem zkuste vyfotit snímek či dva. Nicméně u elektroniky už tak přísné pokyny dodržovat nemusíte. Protože i když se používá během těch 14 dní, tak nejeví známky opotřebení, a vrácená kupní cena se nesnižuje.

Článek

Kreditka je výhodná pro lidi s platební morálkou a finanční rezervou... Foto:

S kreditkou můžete i vydělávat aneb 7 důvodů, proč s ní nakupovat

Pokud běžně platíte v obchodě kartou, baví vás si tak trochu hrát, kalkulovat a jste finančně zodpovědní, možná jste už uvažovali o tom, pořídit si kreditku.

Vhodná je dokumentace

Nevhodný dárek nemusíte posílat zpátky do e-shopu v původním originálním balení, ale raději si zdokumentujte, v jakém stavu zboží vracíte. Je vhodné ho třeba vyfotit, abyste měli argument na případné výtky internetového obchodu.

Článek

Nakupování z pohodlí domova Foto:

Smlouvy „na dálku“: Na co si dát pozor?

Dnes je to běžné. Nakupování přes internet nebo po telefonu. Pohodlně z domova si můžete sjednat i pojištění nebo hypotéku. Ne vždy se ale obchod uskuteční k vaší...

Odstoupení od smlouvy

Pokud chcete vrátit zboží, musíte odstoupit od kupní smlouvy. Máte na to tedy 14 dnů, zásadní přitom je datum odeslání písemného odstoupení, tedy poštovní razítko. Stačí, pokud bylo posláno poslední den 14ti denní lhůty a je jedno, kdy se k dopisu prodávající dostane. Na vrácení zboží máte čas dalších 14 dnů ode dne oznámení, obchodník vám pak musí vrátit peníze do 14 dnů ode dne, kdy mu odstoupení od smlouvy přijde.

Článek

Nakupování on-line Foto:

Balíků z druhého konce světa je stále víc. Co nákup z e-shopů mimo EU obnáší?

Zvyk nakupovat zejména z asijských a amerických e-shopů se u českých zákazníků už zabydlel. V předvánočním období se počet balíků ještě zřejmě razantně zvýší.

Prodloužená lhůta kvůli Vánocům...

Je fakt, že pokud jde o vánoční dárky, které se obdarovanému nelíbí nebo se například sejdou dva stejné, se často jen těžko vejdete do 14ti denní lhůty už kvůli tomu, že například nakupujete v předstihu. Mnohé obchody ale vycházejí v těchto případech vstříc a nabízejí zákazníkům k využití prodlouženou lhůtu na vrácení zboží až například do poloviny ledna. Každopádně vždy byste měli zkusit se zeptat v daném obchodu, zda by vám zboží například i po lhůtě nevzali zpět či nevyměnili...

Článek

Zboží koupené online můžete bez udání důvodů vrátit do 14 dnů... Foto:

CO DĚLAT, KDYŽ... jsem koupil/a zboží přes e-shop a chci ho vrátit?

Nakupování online je pohodlné, rychlé a často levnější. Jenže co když netrefíte například u oblečení velikost a chcete zboží vrátit? Poradíme, jak to udělat...

Kdy nelze odstoupit od smlouvy?

V některých situacích ale není možné od smlouvy odstoupit. Týká se to například odběru novin, časopisů, zboží, kteřé bylo upraveno na míru a podle přání zákazníka.

Článek

Na pravidelných platbách můžete ušetřit tisíce korun ročně... Foto:

5 pravidelných plateb, na kterých můžete začít šetřit okamžitě

Budete překvapeni, o kolik víc vám může z výplaty zůstat, aniž byste museli výrazně měnit své návyky. A kolik ušetříte? Budete mít jasno během několika minut.

Když obchodník zapomene poučit...

V případě, že vás prodávající zapomene poučit o možnosti, že můžete zboží vrátit, prodlouží se vám doba na vrácení na 1 rok a 14 dnů. A zboží dokonce během této doby můžete nejen vyzkoušet, ale i používat. Podle právníků je logika postavená na tom, že kdyby byli zákazníci řádně poučeni, tak by danou věc pouze vyzkoušeli, ale nepoužívali.

DÁRKY KOUPENÉ V KAMENNÉ PRODEJNĚ

Doporučení Sdružení obrany spotřebitelů: Ať již nakupujete v kamenném obchodě, či přes internet, v každém případě si schovejte účtenku. Bude se vám nebo obdarovanému hodit v případě výměny nebo vrácení zboží. Doklad o zakoupení zboží je potřeba i při reklamaci, ale pokud jste jej ztratili, tak nezoufejte. To že jste koupili výrobek vy, lze prokázat i jinak, a to například výpisem z účtu nebo svědectvím toho, kdo výrobek kupoval s vámi.

Tady je to už složitější. Pokud byl dárek koupený v kamenném obchodě, není prodávající ze zákona povinen zboží vyměnit, nebo vrátit peníze. Je to jen na dobré vůli prodejce, zda tento servis zákazníkovi zajistí. Přesto mnoho prodávajících výměnu či vrácení peněz také umožňuje, ale jedná se pouze o vstřícný krok z jeho strany a pravidla pro výměnu či vrácení si určuje individuálně. Může třeba požadovat, aby při vrácení zboží byla předložena účtenka nebo aby na zboží byly originální visačky nebo aby zboží bylo vráceno v nepoužitém originálním obalu. Někteří prodávající výměnu zboží po Vánocích umožňují přímo i ve svých obchodních podmínkách. Informace o podmínkách výměny nebo vrácení by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek pak musí obchodník dodržet. V těchto případech pak máte právo se výměny domáhat. Vždy je však nejjistější zeptat se při nákupu dárku přímo prodejce, zda a za jakých podmínek (například neodstřižené štítky, původní obal a podobně) je možné dárek vyměnit nebo vrátit, abyste tak předešli zbytečným nemilým překvapením.

Článek

Zákazníci v obchodním centru Foto:

Vadné zboží: Jaká máte práva při reklamaci v obchodě?

Téma Zpráv FTV Prima: Reklamace. Pro většinu lidí to není nic příjemného. Zvlášť v případě, kdy se obchodník vykrucuje a nakonec třeba odmítne reklamaci i uznat. Na co...

REKLAMACE

Pokud je zboží ještě takzvaně "v záruce", máte samozřejmě právo dát zboží k reklamaci. Doba na uplatnění reklamace je dva roky. Když obchodník nebo výrobce uzná za vhodné, lhůta může být delší, kratší ale v žádném případě. Jedině snad za předpokladu, že kupujete zboží použité. Tam může být doba zkrácena až o polovinu. Pokud byste zboží potřebovali reklamovat, má na vyřízení reklamce obchodník ze zákona 30 dnů. Není-li dodržena 30 denní lhůta pro vyřízení reklamace, máte právo na odstoupení od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Spotřebitelé si přitom nejvíc stěžují na reklamace elektroniky. Servis je prý totiž "kouzelné místo", kde se závada nikdy neprojeví. "Buď můžu reklamovat znovu, použít nějaký lepší argument nebo vadu zdokumentovat, nechat si tu věc předvést, že opravdu funguje, tak jak říká obchod, a pokud třeba po vrácení reklamace stále vykazuje stejnou vadu, pak reklamace vyřízena není a já mám právo odstoupit od smlouvy," říká právník dTestu Lukáš Zelený. Nezapomeňte si pro všechny případy vyžádat záruční list, prodávající nemá povinnost vám ho vydat. Pro případnou reklamaci by ale měl stačit i doklad o zakoupení zboží (paragon, faktura), pokud obsahuje všechny požadované údaje.

Článek

Čas od času se na koupených botách objeví problém... Foto:

CO DĚLAT, KDYŽ... v obchodě zamítli reklamaci bot?

Někdy boty vydrží roky, ale když začnou barvit nebo se odlepí podrážka po několika dnech, máte právo zboží samozřejmě reklamovat...

Co byste měli ještě vědět...

  • Při nákupu přes internet se dvouletá záruční doba začíná počítat dnem převzetí zboží.
  • Chcete-li uplatnit reklamaci, prodejce má vždy maximálně 30 dnů na její vyřízení. Ne všechny vady vám ale musí uznat. Opotřebení nebo vaše špatné zacházení není chyba výrobku.
  • Pokud si při koupi zboží nevšimnete zásadní vady, můžete chtít kromě opravy, výměny či odstoupení od smlouvy také slevu.
  • Dvouletá lhůta se počítá od doby prvního nákupu zboží, i když během ní uplatníte reklamaci (například vyměníte zboží za úplně nové). Je pak lepší od smlouvy odstoupit, chtít zpátky peníze a koupit zboží znovu.
  • Vyměnit zboží za nové ale není úplně snadné – musí se na něm objevit stejná vada třikrát nebo čtyři různé vady najednou.

Šetřete při nakupování. S kreditkou to jde. Získáte slevy, bonusy, vrátí se vám až 2 % z každého nákupu zpět. Srovnání kreditních karet online

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

Diskuze

Právní poradenství
Právní poradna
Nebo volejte pište
810 811 812 info@prima-radce.cz

reklama