Hyeny na silnicích: Lovcům nehod by naletěla polovina řidičů

Nabouraná auta Foto: Nabouraná autaFoto: ČKP

Kvůli stresu při nehodě či poruše vozu jsou motoristé náchylnější k využití nevýhodných služeb...

O takzvaných lovcích nehod slyšely dvě třetiny motoristů. Přitom téměř polovina (45 procent) řidičů by v případě dopravní nehody uvažovala o využití nevyžádané nabídky asistenčních služeb od lovců nehod, vyplývá z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi tisícovkou motoristů. Lovci nehod pro vnucení svých služeb využívají řidičova stresu vyvolaného nehodou či poruchou automobilu. Pod záminkou pomoci vnucují motoristům služby, které nejsou v dané situaci potřeba, nebo zprostředkují opravu auta v neseriózním servisu. Pro ty, kteří takovým osobám naletí, to tak může znamenat řadu dalších starostí i neadekvátní částky za nekvalitní servis, které v konečném důsledku zaplatí sám motorista.

Snadnější kořistí jsou ženy

„Většina českých řidičů se s pojmem lovci nehod již setkala. Přesto se ukázalo, že nevědí o jejich nekalých praktikách, a přibližně polovina řidičů by dokonce jejich služby v případě nehody či poruchy využila,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů, která provozuje Linku pomoci řidičům 1224. Průzkum také ukázal, že 27 procent řidičů byly přímo na místě nehody či poruchy vnucovány nějaké služby lovci nehod. V některých případech bylo dokonce požadováno podepsání plné moci pro zajištění opravy a následné jednání s pojišťovnou, díky čemuž motorista zcela ztratil kontrolu nad situací ve prospěch lovce nehod. Snadnější kořistí jsou ženy, které o praktikách lovců nehod slyšely méně často než muži. S tím souvisí i to, že více žen (52 procent) než mužů (36 procent) by podle průzkumu uvažovalo o využití nabídky lovců nehod.

Scénářů, které lovci nehod používají, je celá řada, všechny ale mají společné jmenovatele: nikdo je nezval, vnucují se a vše jde na úkor motoristy.

Zprostředkují nevýhodnou službu, ale nenesou zodpovědnost

O zkušenosti s lovci nehod se podělila v rámci reprezentativního výzkumu pro Linku pomoci řidičům řada českých řidičů, kteří uvěřili jejich planým slibům: „Pro mě bylo stimulem, že nebudu muset jezdit na pojišťovnu, aby si to technik nafotil. Že se nebudu muset o nic starat, že oni to za mne vyřídí. Sepsali jsme formulář o nehodě a plnou moc k vyřízení opravy a jednání s pojišťovnou,“ popisuje poškozený 49letý respondent, kterého těsně po dopravní nehodě lovci nehod oslovili. Zařídili mu i náhradní vozidlo, které mu ale po dvou týdnech servis opět odebral. Oprava jeho vozu se navíc protáhla na téměř čtvrt roku, přestože šlo jen o výměnu rámečku světlometu. Když se však v servisu dožadoval svého vozu, dočkal se negativního jednání a neadekvátně vysokého účtu, který mu pojišťovna nemohla zaplatit. A takzvaný lovec nehod, který mu opravu „dohodil“, se od celé věci distancoval. „Oni pouze zprostředkují službu, ale v podstatě nenesou odpovědnost za to, co se potom děje. Vzal jsem si z toho ponaučení. Příště už budu volat svou pojišťovnu,“ dodává respondent.

Použité díly i zdlouhavé opravy

Lovci nehod na místo havárie dorazí běžně v řádu několika minut zpravidla v osobním vozidle s oranžovým majákem. Zajistí oblast dopravní nehody či poruchy a účastníkům nabídnou domluvení odtahu i servisu vozidla či další asistenční služby. Ve vyřízení těchto služeb však mnohdy působí jako prostředníci mezi řidičem a servisy. Za toto zprostředkování pak požadují po servisu či odtahové firmě vysoké provize, které se pochopitelně promítají do výsledné ceny provedené opravy. Lovcům nehod totiž o nic jiného než o jejich provizi nejde. Použité díly, příliš dlouhé doby banálních oprav či nepřiměřené ceny, které pojišťovny nemohou platit. To jsou jen některé z mnohých potíží, do nichž se kvůli „lovcům nehod“ účastníci dopravních nehod dostali. „Mně nabídli náhradní auto, jednání s pojišťovnou i opravu v servisu autorizovaném u pojišťovny viníka. Po dvou týdnech se mi ozvali, že jim pojišťovna nic nedá a že po mě chtějí zaplatit nové kolo i s ráfkem. K jeho výměně jsem přitom nedal vůbec souhlas,“ popisuje další respondent průzkumu Linky pomoci řidičům 1224.

Hlavní je nic nepodepisovat

Odolat nátlakovým praktikám ve stresu po nehodě je náročné. „Při nehodě dochází u účastníků k akutnímu negativnímu stresu, což má vliv na myšlení, emoce, chování i organismu. V takovém stavu nejsou řidiči mnohdy schopni jednat racionálně a snadno podléhají nátlaku lovců nehod,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter. Podle něj by řidiči měli ihned po incidentu volat asistenční společnosti své pojišťovny, jejíž služby mají mnohdy předplacené v povinném ručení či havarijním pojištění. „Je potřeba důsledně a důrazně odmítat nabídky lovců nehod a nenechat se přemluvit k podepsání jakékoliv smlouvy. Nejlepší je volat profesionální pomoc linky 1224 a případné samozvané asistenční službě říct, že již mám vše zařízeno,“ dodává Walter. „Boural jsem v jednosměrce, auto nepojízdné. Bylo to ve špičce, takže to byla náročná situace pro všechny. Oni nabídli pomoc lidem ve stresu a člověk podepíše všechno, aniž by měl možnost si to rozmyslet,“ popisuje svou zkušenost s lovci nehod sedmatřicetiletý řidič. Ten se potýkal také s problémy u vyjednaného autoservisu, kde mu bez jeho vědomí místo nových součástek namontovali použité.

 

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.               

Zdroj: Česká kancelář pojistitelů                                           

Diskuze

810 811 812 info@prima-radce.cz

reklama