Ježíšek nevybral dobře... Jaká je šance dárek vrátit (či reklamovat)?

Jak reklamovat vánoční dárky? Foto: Jak reklamovat vánoční dárky?Foto: thinkstock.com

Nevhodný dárek pod stromečkem je evergreenem snad každých Vánoc. Letos byste si ale měli dát pozor, pokud chcete vrátit zboží zakoupené přes internet. Podmínky pro jeho výměnu totiž změnil nový občanský zákoník. Kamenný obchod zase nemá povinnost zboží vyměnit.

 

Miliony dárků bylo rozbaleno pod vánočními stromky. Co když se ale některý z nich nepovedl, obdarovanému se nelíbí nebo se sešly hned dva stejné dárky, pro které se nenajde jiné uplatnění? Jakou máte šanci na vrácení dárku v případě e-shopu i kamenné prodejny?

DÁRKY KOUPENÉ V E-SHOPU

Spoustu dárků lidé pořídili přes internet. Obliba e-shopů každým rokem roste. Je to pohodlný způsob, jak rychleji a hlavně bez stání ve frontách a běhání po obchodech pořídit spoustu vánočních dárků, často za výhodnější ceny, než v kamenné prodejně. Nejčastěji lidé nakupují elektroniku, oblečení nebo potřeby pro sportování.

Můžete jen vyzkoušet...

Zboží koupené v e-shopu můžete bez udání důvodu vrátit standardně do 14 dnů od doručení - jenže za jiných podmínek, než loni. Podle nového občanského zákoníku může být zboží, které chcete vrátit, pouze vyzkoušené, a ne používané. Jako zákazník zodpovídáte za poničení věci, kterou vracíte a pokud byste ji používali, opotřebovali a snížila se tím její hodnota, jste povinni uhradit částku, o níž cena zboží klesla.

Nakupujte on-line za super ceny. Akční ceny za elektroniku, oblečení, kosmetiku, drogerii, hračky, masáže i dovolenou. SLEVY AŽ 90 %. ZDEVyzkoušení je to, co obvykle zákazník dělá v kamenné prodejně - to znamená: V botách se projděte, svetr si jednou oblečte, fotoaparátem zkuste vyfotit snímek či dva. Nicméně u elektroniky už tak přísné pokyny dodržovat nemusíte. "U elektroniky se ta pravidla nemění, protože tam, i když se používá během těch 14 dní, tak to nejeví známky opotřebení, a ta vrácená kupní cena se nesnižuje," říká právník Tomáš Lišputín.

Odstoupení od smlouvy

Pokud chcete vrátit zboží, musíte odstoupit od kupní smlouvy. Máte na to tedy 14 dnů, zásadní přitom je datum odeslání písemného odstoupení, tedy poštovní razítko. Stačí, pokud bylo posláno poslední den 14ti denní lhůty a je jedno, kdy se k dopisu prodávající dostane. Na vrácení zboží máte čas dalších 14 dnů ode dne oznámení, obchodník vám pak musí vrátit peníze do 14 dnů ode dne, kdy mu odstoupení od smlouvy přijde.

Prodloužená lhůta kvůli Vánocům...

Je fakt, že pokud jde o vánoční dárky, které se obdarovanému nelíbí nebo se například sejdou dva stejné, se často jen těžko vejdete do 14ti denní lhůty už kvůli tomu, že například nakupujete v předstihu. Mnohé obchody ale vycházejí v těchto případech vstříc a nabízejí zákazníkům k využití prodlouženou lhůtu na vrácení zboží až například do poloviny ledna. Každopádně vždy byste měli zkusit se zeptat v daném obchodě, zda by vám zboží například i po lhůtě nevzali zpět či nevyměnili...

Nakupování v e-shopech, ať už českých, nebo zahraničních, je stále oblíbenější, přináší s sebou ale i spoustu rizik. Na co všechno byste si měli dát pozor? To se dozvíte v následujících článcích:

Článek

Reportáž - nakupování on-line Foto:

Začíná období větších útrat. Nakupujete on-line? REPORTÁŽ

Za dva měsíce tu bude Štědrý den. Možná už pár dárků máte, ale většina nákupů vás asi teprve čeká. Jestli nakupujete (nejen dárky) přes internet, nebo to chcete vyzkoušet,...

Článek

Nakupování on-line Foto:

Balíků z druhého konce světa je stále víc. Co nákup z e-shopů mimo EU obnáší?

Zvyk nakupovat zejména z asijských a amerických e-shopů se u českých zákazníků už zabydlel. V předvánočním období se počet balíků ještě zřejmě razantně zvýší.

Kdy nelze odstoupit od smlouvy?

V některých situacích ale není možné od smlouvy odstoupit. Týká se to například odběru novin, časopisů, zboží, kteřé bylo upraveno na míru a podle přání zákazníka.

Změna pro provozovatele e-shopu

V případě, že vás prodávající zapomene poučit o možnosti, že můžete zboží vrátit, prodlouží se vám doba na vrácení na 1 rok a 14 dnů. A zboží dokonce během této doby můžete nejen vyzkoušet, ale i používat. "Ta logika je postavená na tom, že kdyby byli (zákazníci) řádně poučeni, tak by bývali tu věc pouze vyzkoušeli a nikoliv používali", vysvětluje Tomáš Lišputín.

Článek

DÁRKY KOUPENÉ V KAMENNÉ PRODEJNĚ

Pokud byl dárek koupený v kamenném obchodě, není prodávající ze zákona povinen zboží vyměnit, nebo vrátit peníze.

Doporučení Sdružení obrany spotřebitelů: Ať již nakupujete v kamenném obchodě, či přes internet, v každém případě si schovejte účtenku. Bude se vám nebo obdarovanému hodit v případě výměny nebo vrácení zboží. Doklad o zakoupení zboží je potřeba i při reklamaci, ale pokud jste jej ztratili, tak nezoufejte. To že jste koupili výrobek vy, lze prokázat i jinak, a to například výpisem z účtu nebo svědectvím toho, kdo výrobek kupoval s vámi.

Přesto mnoho prodávajících výměnu či vrácení peněz také umožňuje, ale jedná se pouze o vstřícný krok z jeho strany. Někteří prodávající výměnu zboží po Vánocích umožňují přímo i ve svých obchodních podmínkách. V těchto případech pak máte právo se výměny domáhat. Vždy je však nejjistější zeptat se při nákupu dárku přímo prodejce, zda a za jakých podmínek (například neodstřižené štítky, původní obal a podobně) je možné dárek vyměnit nebo vrátit, abyste tak předešli zbytečným nemilým překvapením. (Zdroj: http://www.asociace-sos.cz/nevhodny-darek-vymena-neni-jista)

REKLAMACE

Přísnější pravidla

Občanský zákoník mění i pravidla pro reklamace, jak u e-shopů, tak v případě kamenných prodejen. A tady je na tom naopak hůř zákazník. V případě, že nedostanete vyplněný záruční list, měli byste stihnout reklamaci do šesti měsíců. Do té doby totiž odpovědnost za vady nese prodávající. "Od 7. do 24 měsíce už je to tvrzení a jeho podložení nějakým důkazem, kdy naopak oni (zákazníci) musí prokázat, že to zboží bylo vadné už v době převzetí", vysvětluje právník. Je-li to možné, vyžádejte si ke zboží od obchodníka záruční list (nemá povinnost vám ho vydat).

Co byste měli ještě vědět...

  • Při nákupu přes internet se dvouletá záruční doba začíná počítat dnem převzetí zboží.
  • Chcete-li uplatnit reklamaci, prodejce má vždy maximálně 30 dnů na její vyřízení. Ne všechny vady vám ale musí uznat. Opotřebení nebo vaše špatné zacházení není chyba výrobku.
  • Pokud si při koupi zboží nevšimnete zásadní vady, můžete chtít kromě opravy, výměny či odstoupení od smlouvy také slevu.
  • Dvouletá lhůta se počítá od doby prvního nákupu zboží, i když během ní uplatníte reklamaci (například vyměníte zboží za úplně nové). Je pak lepší od smlouvy odstoupit, chtít zpátky peníze a koupit zboží znovu.
  • Vyměnit zboží za nové ale není úplně snadné – musí se na něm objevit stejná vada třikrát nebo čtyři různé vady najednou.

Mohlo by vás ještě zajímat:

Článek

Někdy se reklamaci nevyhnete Foto:

Reklamace: Co se změnilo a co zůstává při starém?

Nový občanský zákoník přinesl v mnoha oblastech života pořádný chaos. Spoustu změn jste jistě už pocítili na vlastní kůži. Jednou z otázek, na kterou dlouho neuměli...

Článek

Reportáž - nakupování on-line 2 Foto:

Nakupování on-line: Zásadní je sledovat recenze... REPORTÁŽ

E-shopům začínají ty nejpernější týdny. V této době totiž každoročně roste počet prodaného zboží v desítkách procent...

Článek

Nakupování z pohodlí domova Foto:

Smlouvy „na dálku“: Na co si dát pozor?

Dnes je to běžné. Nakupování přes internet nebo po telefonu. Pohodlně z domova si můžete sjednat i pojištění nebo hypotéku. Ne vždy se ale obchod uskuteční k vaší...

 

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

 

 

Diskuze

reklama