Mobilní operátoři mění smlouvy, jen tak a legálně. Nesouhlasíte? Odejděte

Ať se vám to líbí nebo ne, mobilní operátoři můžou kdykoliv změnit smlouvu... Foto: Ať se vám to líbí nebo ne, mobilní operátoři můžou kdykoliv změnit smlouvu...Foto: thinkstock.com

Mobilní operátoři můžou změnit smlouvu, kdykoliv je jim zachce. A vy to nemusíte ani zjistit, pokud podrobně nečtete vyúčtování od začátku do konce. Vše je ale přitom naprosto legální. Pokud je vám to proti srsti, nezbývá vám nic jiného, než se poohlédnout jinde...

 

Jiný, údajně „výhodnější“ tarif, omezení dat, vyšší sankce za vypovězení smlouvy. To, a nejen to, vám může nadiktovat mobilní operátor, a pokud neprotestujete, změny platí. A pro vás to navíc může být nemilé překvapení spolu s příštím vyúčtováním. Informace jsou uvedeny většinou právě v pravidelném vyúčtování za telefon – často ale prý na zadní straně a navíc malým písmem. Upozornil na to dTest. Takové jednání je podle něj přitom v souladu se zákonem, ovšem stejný zákon vám jako zákazníkovi umožňuje od takto změněné smlouvy, je-li pro vás nevýhodná, odstoupit, a bez sankce. Abyste se ale o změně dozvěděli, musíte skutečně prostudovat vše, co vám od operátora přijde poštou, ať už klasickou nebo elektronicky.

Ušetřit můžete až 50 % vaší měsíční útraty. Srovnání mobilních tarifů na Prima Rádci

Mobilní operátoři: Varování je dostatečné

Operátoři se shodují, že nejčastějším důvodem ke změně podmínek je snaha o zlepšení služeb a že svoje zákazníky informují nejčastěji textovou zprávou nebo v příloze k vystavené faktuře. Sami operátoři takto poskytnuté informace považují za dostatečné varování svých zákazníků. "Své zákazníky vždy včas o změnách informujeme," říká mluvčí Vodafone Markéta Kuklová. Také mluvčí O2 Kateřina Mikšová přiznává, že smlouvy svým zákazníkům tímto způsobem mění. "Na faktuře je ta změna uvedena vždycky, co nejblíže telefonnímu číslu, kterého se změna týká. Pokud zákazníkovi chodí vyúčtování mailem, je to uvedeno i v e-mailu," říká Mikšová. To, že důkladné pročítání vyúčtování není pro spotřebitele standardní, si ale uvědomují. "Pravda je že řada zákazníků ty přílohy k fakturám příliš nečte. A setkáváme se i s tím, že zákazník tvrdí, že esemesku nedostal a my přitom víme, že jsme mu ji odeslali," tvrdí zase mluvčí T-mobile Martina Kemrová.

Článek

Nevýhodná smlouva = zbytečně vysoké účty Foto:

Laisek: Až 90 procent lidí má nevýhodnou smlouvu. A neví o tom! ROZHOVOR

"Srovnávání a objednávání finančních produktů přes internet roste. Čím dál více lidí chápe, že výhodné nabídky se nemusí týkat jen nákupu pračky nebo televize." To říká...

Situaci na trhu mobilních operátorů intenzivně sledují a denně s klienty řeší i odborníci Prima Rádce. "Obecně trh telekomunikací prochází neustálými změnami týkajícími se i úprav obchodních podmínek a smluv. Zákazníky jsou tyto změny vnímány vesměs smíšeně a my se jim snažíme pomoci se v těchto změnách zorientovat," říká expert Prima Rádce Zbyněk Laisek.

Právo na odstoupení je. Ale...

Každopádně, pokud vám navrhované změny od operátorů nevyhovují, máte ze zákona právo od smlouvy k datu, kdy mají změny začít platit, odstoupit. I o této možnosti vás operátor musí informovat. Určitě se vyplatí porovnat všeobecné podmínky před i po navrhovaných změnách a podmínky vašeho konkrétního tarifu. A pokud zjistíte, že je pro vás nabídka operátora skutečně nevýhodná, máte právo odejít. Ale pozor, co když nabídku operátor považuje naopak za lepší a odstoupení od smlouvy proto nechce umožnit? "Spotřebitel by měl při prvním vyúčtování podat reklamaci a pokud mu operátor nevyhoví, měl by se obrátit na český telekomunikační úřad," doporučuje právník dTestu Lukáš Zelený. Nicméně mobilní operátoři prý problémy svým zákazníkům dělat nechtějí: "Pokud by změna mohla být zákazníkem vnímána jako zhoršení podmínek, tak zákazníkům umožňujeme odstoupení od smlouvy," tvrdí Markéta Kuklová z Vodafone.

Proces odstoupení od smlouvy

  1. Srovnejte nabídky: Jak u konkurence, tak třeba i nabídky u svého stávajícího operátora.
  2. Pokud najdete lepší nabídku, než máte a prozatím nechcete operátora měnit, zkuste se nejdřív zeptat, co by vám současný operátor mohl nabídnout na základě nabídek od konkurence. Dost často se dá i z veřejných nabídek slevit (přidají se SMSky, volné minuty, volání na konkrétní čísla zdarma apod.). Může se stát, že se skutečně domluvíte.
  3. Pozor ale na nabídky se závazkem na určitou dobu (například se uvážete na 3 či 5 let) – zvažte, jestli vám to bude vyhovovat.
  4. Pokud nabídku nedostanete nebo se vám opravdu líbí nějaká bezkonkurenční nabídka některého z virtuálních operátorů, nejdřív musíte ukončit stávající smlouvu. To může být u každého operátora jiné. Někdy musíte čekat i více než měsíc, než vám operátor dovolí odejít.
  5. Ukončení smlouvy, resp. převod stávajícího telefonního čísla, pak probíhá přes vygenerovaný unikátní kód - tzv. ČVOP (ten vám většinou prostřednictvím SMSky zašle stávající operátor), který sdělíte vašemu novému operátorovi a během 4 dnů pak musí proběhnout proces změny z jednoho operátora na druhého.
  6. Pokud máte smlouvu na dobu neurčitou, je proces jednodušší a můžete změnit bez problémů kdykoliv. Pokud jste se uvázali na určitou dobu a chcete změnit operátora, potom počítejte s tím, že budete platit určitou sankci z částky, kterou jste se zavázali po tu konkrétní dobu platit.

Článek

Nakupování z pohodlí domova Foto:

Smlouvy „na dálku“: Na co si dát pozor?

Dnes je to běžné. Nakupování přes internet nebo po telefonu. Pohodlně z domova si můžete sjednat i pojištění nebo hypotéku. Ne vždy se ale obchod uskuteční k vaší...

Úspora až 50 %

Přechodem k jinému operátorovi můžete ušetřit až polovinu současných měsíčních nákladů za telefon. V současné době působí na trhu zhruba 88 operátorů. Mimo tří klíčových hráčů: T-Mobile, Vodafone a O2 nabízí telekomunikační služby spousta virtuálních operátorů, jejichž počet se často mění. "V rámci svého produktového portfolia se velcí operátoři nyní soustředí na neomezené tarify a datové služby, zatímco virtuální operátoři na tarify nižší," říká finanční odborník Zbyněk Laisek. A dodává: "Denně realizujeme přechody klientů s průměrnou úsporou 250 korun". 

Chcete-li také najít výhodnější tarif, poradit, vysvětlit nebo například změnit mobilního operátora, kontaktujte experty Prima Rádce zde. Najdou vám nejlepší nabídku a pomůžou zdarma s případnou změnou tarifu či přechodem jinam.

Ohlídat je třeba i smlouvy na dodávku energií

Pokud jde o pravidelné platby a finanční produkty, kromě vyúčtování od mobilních operátorů je nutné také důkladně pročítat například smouvy od dodavatelů energií. Tam také mohou čekat nejrůznější záludnosti. Pozor si dávejte hlavně na dodatky ke smlouvám.

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

Diskuze

810 811 812 info@prima-radce.cz

reklama