Jarní detox a (zbytečné) utrácení peněz aneb Je všechno zdravé opravdu vhodné?

Co vybrat? Foto: Co vybrat?Foto: thinkstock.com

S příchodem jara se rapidně mění obsah nákupních košíků. Důvodů může být hned několik. Obchody opět nabízejí nejrůznější slevy na „zdravé potraviny“, řada lidí si dala novoroční předsevzetí zhubnout, ale většina z nás chce hlavně po zimě pročistit organismus a načerpat novou energii.

 

A tak z regálů mizí ve velkém hlavně ovoce, zelenina nebo třeba bylinkové detoxikační čaje. Zdá se to v pořádku, jenže i přesto, že všechno tohle je zdravé, nemusí být ve všech případech úplně vhodné pro váš organismus. Ne vše, co uvidíme například v reklamě, je pro naše tělo skutečně to nejlepší. Mnohé z těchto jarních mýtů nám totiž spíše než na zdraví, mohou přidat na starostech. Připravili jsme pro vás tipy, co koupit, co ne, co jíst a v jakém množství, abyste šetřili nejen peníze, ale hlavně vaše tělo.

VYDĚLÁVEJTE NAKUPOVÁNÍM: Slevy, bonusy a vrácení až 2 % z každého nákupu zpět. To umí jen kreditka. Přehled kreditních karet ZDE. Nejdříve se pokusíme vyvrátit některé mýty, které mezi lidmi kolují... Základní rada zní: Škodlivý je každý extrém.

Mýtus #1: Hodně ovoce a zeleniny

Kila citronů, litry zázvorového čaje a hlavně co možná nejvíc věcí s aloe vera. Do každého jídla aspoň tři stroužky česneku a celé to zakončit očistnou kúrou z mladých kopřiv. Všechno tučné jakoby zmizelo ze světa.

Pravda: Každý ví, že ovoce a zeleninu jíst musíme, aby organismus fungoval správně, důležité jsou nejen kvůli vitamínům, ale hlavně kvůli vláknině. V nákupním košíku by určitě chybět neměla. Množství zeleniny a ovoce ve vaší stravě by mělo mít vztah k hmotnosti. Například člověk, který má 90 kilo, potřebuje denně asi 300 g ovoce a 600 g zeleniny. Obecně u dospělého člověka se ale mluví o 500 gramech ovoce a zeleniny, respektive pěti porcích po 100 gramech. To znamená například půl pomeranče, dvě švestky, rajče, menší mrkev a lžíce rozinek. Počítá se i vařená zelenina. Při konzumaci ovoce je vždy, nejen v době očistné kúry, dobré vědět, zda nemáte na některý druh alergii, zda jde o ovoce kvalitní (ne vypěstované „rychleně“, což poznáte třeba na jahodách, kterým chybí chuť i vůně), a jestli nemáte například cukrovku. Alergickou reakci může vyvolat mnoho vitamínu C, podobný efekt může mít i česnek. Svědění nebo pálení kůže může vyvolat zase přehnaná konzumace zázvoru.

Mýtus #2: Bylinky, čaje

Kdo nepěstuje aspoň deset druhů bylinek, jako by nebyl. A vůbec největším hitem jsou čisticí čaje. Ovšem, tady pozor! Mnohé z nich v našem těle mohou způsobit víc škody než užitku.

Pravda: Bylinkové čaje jsou zdravé, nicméně většinou se nesmí pít často a dlouho, doporučuje se maximálně 14 dnů a pak si dát pauzu několik týdnů. Řada hromadně vyráběných detoxikačních čajů obsahuje navíc většinou třezalku a ta může podle lékárníků například snížit účinek některých užívaných léků nebo hormonální antikoncepce. Obecně s bylinkami byste měli být opatrní. Ne nadarmo je od slova kopřiva odvozený název nepříjemné vyrážky – kopřivky. Kopřivy nasbírané venku mohou navíc obsahovat i řadu škodlivých látek, třeba ze silničních posypů.

Článek

Placení platební kartou... Foto:

Kreditka umí vydělávat: Levnější účet za nákup i vrácení části peněz zpět!

Víte, jak můžete při běžných nákupech ušetřit značnou sumu peněz? Pořiďte si kreditní kartu a plaťte v obchodech s ní. Ovšem vyděláte jen tehdy, pokud dodržíte určitá...

Na co nezapomenout v obchodě?

I přesto, že potřebujete pročistit tělo, nesmíte zapomínat na další důležité látky. Co tedy často lidé zapomínají psát do nákupního seznamu? „Chybí tam jiné zdroje živin, to znamená chybí tam bílkovina, chybí tam přílohoviny, což jsou zdroje sacharidů, které jsou zdrojem energie pro mozek," uvádí výživová poradkyně Hana Mojžíšová. Jinak nesmíte zapomínat hlavně pít čistou neperlivou vodu.

Příklad nákupního seznamu pro očistu těla na jeden den:Spoustu skvělých receptů z uvedených potravin najdete na webu Prima Fresh

  • Vícezrnné pečivo, kváskový chléb či ovesné vločky
  • Menší pomeranč, jablko, rajče, trochu rukoly, mrkev nebo řepa (či zelenina k tepelné úpravě)
  • Celozrnná rýže (nebo jáhly, brambory, pohanka, quinoa)
  • Ryba
  • Kvalitní máslo či olej
  • Trochu česneku a bylinek například na posypání pečiva
  • Zakysaný mléčný výrobek

Do nákupního košíku raději během detoxikačních dnů nedávejte:

  • Sůl, cukr, sladké sušenky a bílé pečivo
  • Alkohol, kafe
  • Uzeniny, mléko
  • Konzervy, polotovary

 

Potřebujete poradit, jak efektivně nakládat s rodinnými financemi, jak ušetřit, kde spořit či investovat?

Prima Rádce - logo 2 Foto:

Nabízíme vám BEZPLATNOU osobní, telefonickou či mailovou KONZULTACI s našimi experty.

Poradíme vám, jaké řešení bude ve vaší situaci nejlepší. V kontaktním formuláři vyplňte vaše údaje, naši odborníci se vám v co nejbližším možném termínu ozvou.

 



Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

Diskuze

reklama